Dag to på IBC 2024 startet med et produktivt møte med en samarbeidspartner, der vi diskuterte belysningsløsninger og muligheter for et kommende studio i Oslo. Vi utvekslet ideer og erfaringer om optimale oppsett, og det ga noen interessante samtaler om kreativ lyssetting i studio.
Etter møtet fikk jeg tid til å utforske messen videre. Det er ikke mye fokus på analog stilsfoto, men det nærmeste jeg kom var de som håndterer 400-fots filmruller til spillefilm. Disse fagfolkene hadde uvurderlig kunnskap om rensing og oppbevaring av film, spesielt med tanke på den røffe behandlingen større filmruller kan tåle. Et tips som virkelig skilte seg ut, var anbefalingen om å montere filmen på holderen igjen og rulle den tilbake på spolen den kom fra – noe jeg aldri har tenkt på før. Dette er en solid løsning som beskytter filmen under oppbevaring og håndtering.
Vi utvekslet også erfaringer om fjerning av fingeravtrykk og støv fra film. En metode som ble diskutert var å vaske filmen på nytt i C41- eller E6-prosessen, men ved lavere temperaturer – holde temperaturen mellom 20-24°C i stedet for de vanlige 38-39°C. Denne tilnærmingen beskytter emulsjonen samtidig som den gir effektiv rensing. Jeg ble anbefalt å prøve tre forskjellige metoder, men den første, som bruker lett tilgjengelige kjemikalier i store beholdere, virket mest praktisk og holdbar. Siden jeg ikke har de store maskinene for å håndtere 100- eller 400-fots ruller, anbefalte de å bruke Jobo-tanken, men heller vugge den fra side til side i stedet for å snurre den horisontalt, for å unngå at fragmenter blir dratt rundt på filmen. Man må selvfølgelig være ekstra forsiktig når gelatinen er våt – å tørke filmen på riktig måte etterpå er essensielt.
Når det gjelder filmrensing, ble flere metoder anbefalt:
- Destillert vann med noen dråper isopropylalkohol (95 % eller høyere): En vanlig løsning for å fjerne støv og fingeravtrykk uten å skade emulsjonen.
- PEC-12 filmrens: En profesjonell løsning for å trygt fjerne olje, fett og støv fra negativer og lysbilder uten å etterlate rester.
- Photo-Flo løsning: Brukes etter vask for å hindre vannflekker og sikre en jevn tørkeprosess, noe som også reduserer støv som kan feste seg under tørking.
Senere på dagen møtte jeg en interessant gjeng med YouTubere fra hele verden i SmallRig-standen. Når man er profesjonell og har jobbet med dette i noen år, er det lett å overse nye, enklere løsninger som kan gjøre hverdagen lettere – enten det er snakk om en kamerareim, braketter eller til og med filtre. Å delta i denne diskusjonen minnet meg om hvor viktig det er å være åpen for nye ideer og følge med på småtingene som kan forbedre effektiviteten.
Vi delte også erfaringer om hvordan man håndterer situasjoner med kunder, spesielt når noe går galt. Den viktigste lærdommen var å unngå å fremheve feil. Hvis du påpeker et problem, vil kunden fokusere på det, i stedet for på alt det positive ved prosjektet. Å håndtere hvordan du kommuniserer med teamet ditt, og takle små “kriser” på en elegant måte, er avgjørende. Foto og video handler like mye om opplevelsen før, under og etter produksjon som det handler om sluttresultatet.
Alt i alt var det en dag fylt med lærdom og nettverksbygging, med verdifull innsikt for både frilansere og de som jobber i større produksjonsteam. Det var en sterk påminnelse om å holde kundens totale opplevelse i tankene, og sikre at prosessen er smidig, profesjonell og positiv.
#FilmIsNotDead #FilmPhotography #FilmProcessing #35mmFilm #120mmFilm #C41Process #E6Process #DarkroomMagic #FilmDevelopment #AnalogGear #FilmCameras #AnalogStudio #FilmCommunity #PEC12Cleaner #JoboTank #FilmScanner #FilmStorage #FilmHandling #StudioLighting #FilmIsAlive #VintageFilm #HandDevelopedFilm #FilmRenaissance